FIETSEN: IJsselmeer – Logistiek

Een fietsrondje IJsselmeer. Ik maak er met vriend Jan uit Breda weer eens een meerdaagse tocht van: vier etappes van ongeveer 75 kilometer (onze eigen leeftijd indachtig), en dat op onze gewone ongemotoriseerde stadsfietsen.


Ik ben verantwoordelijk voor de logistiek. Nu kun je natuurlijk alle bagage voor vier dagen in de fietstassen proppen, maar het heeft ook voordeel om ons beider auto’s als bagagewagen – en eventueel bezemwagen – in te zetten. Je hebt dan bovendien in de avonden wat meer mogelijkheden om de wijde omgeving onveilig te maken.


Na enig gepuzzel kom ik tot de conclusie dat dit wel erg veel autokilometers – en dus ook tijd – vergt. Met vier overnachtingsplaatsen A–B–C–D–(A) zouden we vanaf elke stopplaats eerst met twee auto’s er eentje naar de volgende stopplaats moeten brengen (2 x 75 km) en terugrijden met de overblijvende auto (75 km), om vervolgens een etappe te fietsen. Na aankomst op de nieuwe stopplaats moet de achtergebleven auto op de vorige nog opgehaald worden (75 km) en met twee auto’s terug worden gereden naar de nieuwe stopplaats (2 x 75 km). Kortom, 450(!) kilometer voor elk van de vier fietstrajecten van 75 km. Dat gaat de perken te buiten!


Maar vriend Jan heeft blijkbaar wat meer verstand van logistiek en komt met het alternatief om de trajecten steeds terug te fietsen, dus niet van A naar B, etc., maar van B naar A, van C naar B, etc. Wel een vreemd rondje IJsselmeer, maar alla.


Dat leidt tot het volgende schema. Geen eerste overnachting op beginpunt A, maar we parkeren één auto in A en rijden met de andere (met de fietsen) meteen naar B (75 km). Na een eerste overnachting in B fietsen we het traject B–A (dus niet A–B), pikken de auto op in A en rijden met de fietsen naar B (75 km) voor een tweede overnachting.


De volgende dag laten we één auto staan in B, rijden met de andere auto (met de fietsen) naar C (75 km), fietsen vervolgens traject C–B (dus niet B–C). Eén auto blijft dus staan in C. Dan volgt nog dezelfde dag vanuit B een flinke autorit naar D (2 x 75 km) om daar te overnachten.


De volgende dag fietsen we D–C (dus niet C–D) en rijden met de in C achtergebleven auto naar D (75 km) voor een tweede overnachting.


De laatste dag laten we één auto achter in D, rijden met de andere naar A (75 km) en fietsen traject A–D. Daar pikken we de achtergebleven auto op en rijden naar A (75 km).


Het totaal aantal autokilometers is teruggebracht van 1800 naar 600 en het aantal overnachtingsplaatsen van vier  (A, B, C, D) naar twee (B, D). 


En zo geschiedde van zondag, 4 augustus tot en met donderdag, 8 augustus 2024.  

  

 

Gepost: 16 Augustus 2024

 

Etappe 1: Hoorn – Muiderberg. Etappe 2: Den Oever – Hoorn. Etappe 3: Bant – Zurich. Etappe 4: Almere – Bant.